Thursday 3 April 2014

Asgn6: 10 Profile of Successful Entrepreneurs by Business Areas (Construction)





Tan Sri Dato 'Seri (Dr) Yeoh Tiong Lay, YTL Corporation Bhd.

Profil Usahawan / Syarikat

Tan Sri Dato 'Seri (Dr) Yeoh Tiong Lay adalah pengasas kepada Syarikat YTL Corporation (YTL Corp) yang ditubuhkan pada tahun 1955. Anaknya yang sulung , Tan Sri Dato 'Seri (Dr) Francis Yeoh Sock Ping, menjadi Pengarah Urusan YTL Corp pada tahun 1988.YTL Corp adalah salah satu syarikat terbesar di Bursa Malaysia dan bersama-sama dengan anak-anak syarikatnya yang tersenarai mempunyai Permodalan Pasaran gabungan kira-kira RM37.2 bilion (AS $ 12 bilion). Syarikat itu juga telah disenaraikan di Bursa Saham Tokyo sejak 1996 dan menjadi yang pertama di Asia, syarikat bukan Jepun  yang disenaraikan di sana. Di kalangan perniagaan utama kumpulan itu adalah utiliti, operasi dan penyelenggaraan (O & M) aktiviti, kereta api kelajuan tinggi, pembuatan simen, kontrak pembinaan, pembangunan hartanah, hotel & resort, teknologi inkubation, pelaburan amanah hartanah (REIT), dan perundingan karbon. YTL memberi perkhidmatan kepada lebih daripada 12 juta pelanggan di lebih daripada tiga benua. Pada tahun 2010, kaji selidik oleh  “Malaysian Business Magazine Top 100 Company”,  YTL Corp telah muncul sebagai syarikat terbesar bukan berkaitan kerajaan di Malaysia.

Penglibatan dalam Bidang Pembinaan  
  
Di dalam bidang pembinaan, YTL Corp melalui anak syarikatnya  Syarikat Pembinaan Yeoh Tiong Lay Sdn Bhd (SPYTL) telah berjaya menyiapkan kontrak bernilai kira-kira  RM7.25 bilion (AS $ 2.1bn) mengikut jadual dan  bajet. SPYTL  adalah kontraktor Turnkey Malaysia  "Kelas A" yang telah membina reputasi yang kukuh dalam pembinaan  bangunan yang berkualiti tinggi yang terdiri daripada sekolah-sekolah, berek tentera, hospital, hotel dan blok pejabat bertingkat tinggi dan projek-projek infrastruktur berskala besar mengikut jadual dan bajet . Ia telah memenangi banyak anugerah untuk inovasi teknologi dalam industri pembinaan. Kepakaran kejuruteraan awam SPYTL  termasuk membina sebuah  “gas-fired combined cycle power plant” dalam tempoh  22 bulan, satu rekod dunia pada masa itu. SPYTL turut menjalankan pembinaan kejuruteraan awam untuk Projek Express Rail Link yang bernilai RM2.4 bilion dari kerajaan Malaysia mengikut jadual dan bajet.

  
Dato’ Lin Yun Ling, Gamuda Berhad

Profil Usahawan/ Syarikat

Dato’ Lin Yun Ling berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) jurusan Kejuruteraan Awam dari King’s College,University of London, UK. Beliau adalah seorang jurutera awam yang mempunyai pengalaman bekerja lebih 25 tahun dalam bidang kejuruteraan awam dan pembinaan. Beliau menyertai Gamuda pada tahun 1978 sebagai Pengurus Kanan Projek  dan salah seorang perintis awal di dalam Gamuda. Di bawah kepimpinan beliau sejak beberapa tahun lalu, Gamuda kini menjadi sebuah kumpulan syarikat pelbagai dengan aktiviti utama dalam pembinaan dan konsesi infrastruktur di dalam dan di luar negara,dan dalam pembangunan hartanah. Dato’ Lin Yun Ling dilantik ke Lembaga Pengarah Gamuda sebagai Pengarah Urusan pada 10 Februari 1981. Beliau juga merupakan ahli Jawatankuasa Imbuhan Lembaga dan pemegang saham utama Gamuda. Beliau telah menghadiri 4 daripada 5 mesyuarat Lembaga Pengarah yang diadakan pada tahun kewangan. Syarikat-syarikat awam yang lain di mana beliau menganggotai Lembaga Pengarahnya adalah Lingkaran Trans Kota Holdings Berhad, Danau Permai Resort Berhad dan Syarikat Pengeluar Air Selangor Holdings Berhad (dahulu dikenali sebagai Gabungan Cekap Berhad).

Penglibatan dalam Bidang Pembinaan  

Selama hampir empat dekad, melalui  ciri inovasi , kepakaran pengurusan projek dan konsisten. Gamuda telah memperoleh prestasi kerja yang baik dan juga sebagai pembina pilihan bagi projek-projek infrastruktur mega. Setelah berjaya melaksanakan lebih daripada 40 kerja-kerja kejuruteraan awam yang besar, Gamuda  kini fokus terhadap projek akan  datang - MRT, Mass Rapid Transit ( Sungai Buloh - Kajang Line) - dengan pelantikan sebagai Project Delivery Partner (PDP ) oleh Kerajaan. PDP akan bertanggungjawab terutamanya untuk memastikan siap sepenuhnya laluan pertama iaitu 51km menjelang 2017 dalam bajet projek yang ditetapkan. Sistem transit rel bersepadu akan menyatukan rangkaian rel sedia ada yang  terdapat di sekitar Lembah Klang, iaitu Putra Light Rail Transit Lines, Monorail , KTM Komuter dan laluan bas pengantara dengan protokol tiket tunggal , memastikan kemudahan perjalanan yang lancar kepada pengguna . MRT, projek infrastruktur yang  terbesar di Malaysia setakat ini, akan terdiri daripada tiga laluan dan dijangka siap sepenuhnya dan beroperasi pada tahun 2020.


Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary, Yayasan al-Bukhary

Profil Usahawan / Syarikat

Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary merupakan seorang ahli perniagaan dan usahawan Melayu yang terkaya di Malaysia. Menurut Forbes beliau mempunyai harta bernilai AS$1.7 billion pada 2010 seterusnya menjadi orang kelapan terkaya di Malaysia pada 2010. Beliau dilahirkan di Alor Setar, Kedah pada 1951 Beliau memulakan perniagaannya sebagai seorang pengusaha daging pada tahun 1970. Beliau yang juga merupakan pemilik Yayasan al-Bukhary terlibat dalam perniagaan berasaskan perladangan, pembinaan, kejuruteraan, infrastruktur dan pelabuhan. Pada tahun 80-an, Syed Mokhtar telah beralih ke bidang pengangkutan yang telah membawa tuah kepadanya sehingga menjadi seorang antara tokoh korporat bumiputera yang terkaya di Malaysia. Karier perniagaannya mula dikenali pada awal 90-an di Johor semasa Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi Menteri Besar. Beliau yang amat meminati bidang pengurusan dan pembangunan pelabuhan adalah salah seorang manusia yang bertanggungjawab menjadikan Pelabuhan Tanjung Pelepas, Johor menjadi terkenal di mata dunia dalam tempoh yang sebentar. Syed Mokhtar juga merupakan pemilik kepada Syarikat Gulf International Investment Group Capital (GIIG) yang mempunyai kepentingan dalam Projek Hidro Elektrik Bakun. Di samping itu, beliau mempunyai kepentingan dalam beberapa buah firma terkenal Malaysia seperti Malaysia Mining Corporation Berhad (MMC), PERNAS, Padiberas Nasional Berhad, Malakoff Berhad, Seaport Terminal Johor Sdn. Bhd., Johor Port Berhad, Impian Teladan Sdn. Bhd., Indra Cita Sdn. Bhd. dan banyak lagi.

Penglibatan dalam Bidang Pembinaan

Antara projek terbesar yang telah  dijalankan adalah pembinaan Kompleks al-Bukhary yang bernilai RM400 juta di Kedah yang telah siap pada akhir tahun 2004. Selain itu juga, projek besar yang disiapkan adalah Muzium Kesenian Islam Malaysia di Kuala Lumpur yang bernilai RM100 juta. Muzium empat tingkat itu adalah muzium pertama di rantau Asia Pasifik yang memaparkan hasil seni Islam. Yayasan al-Bukhary juga membina 12 buah masjid di serata negara. Di samping itu juga, Syed Mokhtar melalui syarikatnya, MMC telah bergabung dengan Gamuda Berhad dan berjaya mendapatkan projek landasan keretapi berkembar bernilai RM14.5 billion sebelum ianya dibekukan oleh kerajaan kerana faktor pemulihan ekonomi. Projek mega lain yang terlibat dengan MMC adalah projek SMART Tunnel yang siap pada 2007. Projek terbaru adalah projek Klang Valley MRT bersama Gamuda Berhad.


 Dato' Yahya A. Jalil, Gerbang Perdana Sdn Bhd (Gerbang)

Profil Usahawan / Syarikat

Bekas  graduan Perancangan Bandar & Wilayah, Dato 'Yahya telah menceburi  bidang  pembinaan sejak tahun 1977.Sebelum ini , beliau adalah pengasas dan pemilik Kumpulan IBEX (IBEX) dan telah menerajui IBEX sehingga kemuncaknya serta mempunyai kejayaan dalam projek-projek infrastruktur dan pembangunan hartanah. Beliau juga pernah mengasaskan IC & E Group Sdn Bhd pada tahun 1991 iaitu Kontraktor  Kelas A yang mempunyai rekod projek yang mengagumkan termasuk pembinaan projek berjuta-juta  ringgit infrastruktur dan hartanah . Dato 'Yahya kini merupakan Pengarah Urusan dan pemilik Gerbang Perdana Sdn Bhd (Gerbang). Beliau juga adalah Pengarah Urusan Advanced Maintenance Precision Management Sdn. Bhd. (AMPM). Pada 2007, AMPM bekerjasama dengan Jabatan Kerja Raya menganjurkan Konvensyen Aset dan Fasiliti Negara yang bertemakan Menangani Cabaran Masa Depan. Perasmian dilakukan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Penglibatan dalam Bidang Pembinaan

Gerbang mempunyai pengalaman yang mengagumkan dalam menjalankan projek mega. Sebuah organisasi dengan kumpulan yang mengandungi 60 profesional yang berkelayakan dan berpengalaman pelbagai kepakaran dan latar belakang,Gerbang  telah menjadi  “turnkey contractor”  bagi projek Gerbang Selatan Bersepadu (GSB), yang terletak di Bukit Chagar, Johor Bahru. Dianugerahkan pada tahun 2003, Projek GSB adalah penyelesaian tepat pada masanya untuk mengatasi kelemahan yang sedia ada Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) di Tambak Johor. Kompleks CIQ baru yang telah dinamakan sebagai Bangunan Sultan Iskandar dan dirasmikan oleh DYMM Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail, Sultan Johor pada 1 Disember 2008. Ia telah dibuka secara rasmi kepada orang ramai pada 2 Disember 2008. Bangunan Sultan Iskandar akan bertindak sebagai pintu masuk selatan utama ke Malaysia.


Dr Tan (Tony) Cheng Kiat, Bina Puri Holdings Bhd

Profil Usahawan / Syarikat

Dr Tan (Tony) Cheng Kiat berkhidmat sebagai Pengarah dan Pengasas di Bina Puri Holdings Bhd sejak November 5, 1990. Beliau mengasaskan Bina Puri Sdn. Bhd pada tahun 1975 dan telah menjadi Pengerusi Eksekutif sejak penubuhannya. Beliau telah dilantik ke Lembaga Pengarah Syarikat pada 5 November 1990. Beliau bertanggungjawab untuk pertumbuhan dan pembangunan berterusan perniagaan Syarikat. Beliau memainkan peranan penting dalam pembangunan beberapa projek di seluruh Malaysia bagi Kumpulan. Beliau memegang ijazah kedoktoran dalam Pentadbiran Perniagaan dan juga seorang jurubina berlesen. Beliau telah menjadi pemaju hartanah swasta di Australia. Dengan pengalaman beliau, beliau telah membawa banyak kemajuan kepada Kumpulan. Dr Tony Tan merupakan pengarah KL-Kuala Selangor Expressway Bhd dan juga adalah ahli Jawatankuasa Eksekutif Kumpulan. Pada masa kini  Bina Puri Holdings adalah sebuah syarikat yang mantap dalam bidang pembinaan dan disenaraikan di papan utama Bursa Malaysia serta diuruskan oleh kumpulan profesional, berdedikasi, berkelayakan dan kakitangan berpengalaman yang  disokong oleh sumber-sumber syarikat.

Penglibatan dalam Bidang Pembinaan

Kumpulan ini dengan bangganya telah menyiapkan lebih daripada 1,000 kilometer jalan raya dan projek-projek lebuh raya, jambatan, persimpangan, kerja air dan penambakan tanah. Projek-projek bangunan yang disiapkan termasuk bangunan komersial, institusi pendidikan, hotel, hospital, kompleks kerajaan dan projek-projek kediaman. Pada 15 Julai 2010, telah diumumkan oleh kerajaan Malaysia bahawa Bina Puri dengan rakan kongsi nya UEM telah memenangi tender untuk membina terminal  KLIA2  bernilai  RM 997.230.000. Kerja-kerja pembinaan dijangka siap dalam tempoh 20 bulan.


Tan Sri AK Nathan, Eversendai Corporation Berhad

Profil Usahawan / Syarikat

Pengerusi Eksekutif merangkap Pengarah Urusan Kumpulan sebuah syarikat pembinaan terkemuka ini adalah seorang yang tidak pernah lekang dengan senyuman. Tan Sri AK Nathan membina Eversendai sejak 30 tahun lalu sehingga menjadi kuasa besar dalam sektor pembinaan. Di bawah kepimpinan beliau, syarikat ini telah berjaya menyiapkan kerja struktur  besi untuk beberapa projek berprofil tinggi. Beliau berpegang teguh kepada beberapa nilai teras antaranya,  Dasar Pandang ke Timur  dan berpegang kepada janji. Pegangan ini mendorong Tan Sri Ak Nathan dalam memastikan bahawa Eversendai sentiasa menyiapkan projeknya sebelum waktu yang ditetapkan tanpa mengetepikan keselamatan pekerjanya atau kualiti projek dihasilkan.

Penglibatan dalam Bidang Pembinaan

Syarikat ini telah terlibat dalam membina beberapa  ikon mercu tanda di dunia, Menara Petronas dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur di Malaysia; Burj Al-Arab, Dubai Mall, Ski Dubai dan Burj Khalifa di Dubai, UAE; Capital Gate di Abu Dhabi, UAE; dan Lapangan Terbang Antarabangsa Doha di Doha, Qatar. Beliau juga memainkan peranan penting dalam mewujudkan kemudahan fabrikasi keluli di Rawang, Dubai, Sharjah dan Doha dengan kapasiti tahunan sebanyak 120,000 MT yang dibangunkan oleh  Eversendai  sehingga ke hari ini. Beliau telah memenangi anugerah industri terkemuka seperti  Golden Construction Award 2008 dari  Trade Leaders Club, Madrid, Malaysian Entrepreneur of the Year 2008 dari Ernst & Young, CEO of the Year Award in 2008 dari CIDB dan Brand Personality Award in 2009 dari The Brand Laureate.

  
Dato' Dr Goh Chua Woo, RBM Building Machinery

Profil Usahawan / Syarikat

Pengarah Urusan RBM Building Machinery ini adalah seorang yang merendah diri dan memanfaatkan minat mendalamnya terhadap rekaan mekanikal untuk menghasilkan inovasi dalam industri pembinaan. Dato' Dr Goh Chua Woo berbicara mengenai merubah perniagaan konkrit menjadi model perniagaan yang berkesan. Ditubuhkan pada tahun 1995. RBM Building Machinery Trading Sdn Bhd telah diiktiraf sebagai pengeluar serta pembekal bagi RBM Foam Concrete Machine dan RBM Spray Plastering Machine oleh pengedar-pengedar utama mesin konkrit buih dan mesin semburan plaster dalam negara. RBM menjamin kualiti piawaian yang lebih ketat untuk jentera-jentera yang dihasilkan dan komited dalam menyediakan perkhidmatan selepas jualan dan sokongan teknikal dengan bantuan pasukan perkhidmatan mereka.

Penglibatan dalam Bidang Pembinaan

RBM Building Machinery menawarkan bahan campuran konkrit dan acuan yang ekonomi, berkesan dan bersih. Konkrit khas dan tambahan mortar meningkatkan lagi daya ketahanan konkrit terhadap api selain mengurangkan konduktiviti termal dan ketumpatan konkrit. Dengan Teknologi Insulated Lightweight Concrete® RBM Building Machinery menawarkan penebatan yang unggul, menjadikan ia sangat cekap tenaga untuk kepelbagaian iklim dengan mengurangkan tenaga yang diperlukan untuk memastikan bangunan dalam keadaan sejuk atau panas. Tidak hairan Insulated Lightweight Concrete® amat popular di Negara-negara Timur Tengah dan negara-negara lain yang mengalami iklim pelbagai suhu. Syarikat ini secara berterusan mencipta produk-produk baru bagi Pembangunan Sistem Bangunan Berindustri (IBS), menngkatkan langkah-langkah keselamatan untuk pembinaan bangunan lebih cepat tanpa menjejaskan kualiti dan ketahanannya. Khidmat rundingan pakar RBM yang teliti selepas pembelian menawarkan kepuasan kepada pelanggan yang ditunjukkan oleh syarikat pembinaan IBS.

     
Mac Ngan Boon @ Mac Yin Boon, Muhibbah Engineering

Profil Usahawan / Syarikat

Mac Ngan Boon @ Mac Yin Boon, mempunyai latar belakang keluarga yang terdiri daripada jurutera dan kontraktor. Ahli Institut Kejuruteraan dan alumni Universiti Western Australia ini memulakan perniagaan dengan membuka sebuah kilang di Sungai Petani. Beliau yang juga pengasas bersama dan pengarah urusan Muhibbah Engineering, sebuah syarikat pembinaan dan kejuruteraan bertaraf dunia. Membesar di kalangan jurutera dan kontraktor telah mewujudkan semangat 'boleh' dalam diri apabila menghadapi masalah. En Mac menyalurkan naluri keusahawanan serta latar belakang kejuruteraan dan pembinaan yang dimiliki untuk menempatkan nama Muhibbah Engineering sebagai salah satu syarikat pembinaan terunggul di rantau ini. Selepas 40 tahun menerajui syarikat, En Mac kini mengurangkan penglibatannya dalam syarikat tetapi masih menjalankan urusan seharian syarikat. Beliau amat yakin dengan keupayaan dan bakat generasi pelapis yang akan mengambil alih Muhibbah Engineering, seterusnya menyambung kejayaan syarikat ke peringkat yang lebih hebat. Muhibbah Engineering disenarai di Bursa Kuala Lumpur pada 1994 sebagai syarikat awam yang disenaraikan dan kini telah berkembang merangkumi firma pembuatan kren Australia dan Denmark dalam portfolio perkhidmatan pembinaannya.

Penglibatan dalam Bidang Pembinaan

Muhibbah Engineering yang ditubuhkan sejak 40 tahun lalu menyediakan perkhidmatan kejuruteraan dan pembinaan demi memenuhi kehendak ekonomi Malaysia yang menuju ke arah negara perindustrian. Muhibbah Engineering sering dikaitkan dengan projek mega, terutama dalam sektor minyak dan gas, tenaga boleh diperbaharui (renewable energy), lapangan terbang, kompleks pentadbiran, kemudahan marin serta kerja-kerja pembinaan jalan. Muhibbah Engineering diakui pakar dalam hal-hal berkaitan pelantar minyak dan gas serta kilang petrokimia, di darat mahupun di laut. Pengalaman yang luas dalam pembinaan dan penyelenggaraan kilang dan pelantar menjadikan nama Muhibbah dipercayai untuk terus diberi tanggungjawab membina kemudahan perindustrian di Malaysia, Sudan, Yemen dan Singapura. Anak syarikat Muhibbah Engineering, Favelle Favco merupakan pencipta kren hammerhead dan luffing tower terbesar dunia. Terdiri daripada dua jenama bertaraf antarabangsa, Favelle Favco dan Kroll, syarikat berkenaan telah membina nama sebagai pembuat kren terpantas dunia. Kren Favelle Favco menjadi pilihan untuk membina bangunan pencakar langit bertaraf luar biasa dan bertanggungjawab di dalam pembinaan 9 daripada 10 bangunan tertinggi dunia.


Tan Sri Rozali Ismail, Puncak Niaga Holdings Berhad

Profil Usahawan / Syarikat

Tan Sri Rozali dilahirkan pada bulan Disember 1957, iaitu tahun Malaysia mencapai kemerdekaan. Tan Sri Rozali adalah peguam yang kemudiannya melibatkan diri dalam dunia perniagaan. Sebelum melibatkan diri dalam dunia perniagaan, beliau bekerja dengan kerajaan dan lapan agensi kerajaan selama lapan tahun. Selepas menamatkan pengajiannya di Universiti Malaya pada tahun 1981, Tan Sri Rozali memulakan kerjayanya di Biro Penyiasatan Kebangsaan sebelum bekerja dengan UDA sebagai Penasihat Undang-undang dalam perkara yang berkaitan dengan pekerja, pembangunan dan perancangan. Tan Sri Rozali merupakan pengasas Puncak Niaga (M) Sdn Bhd ("PNSB") dan terlibat dalam operasi  penyelenggaraan, pengurusan, pembinaan, pemulihan rawatan air, pembekalan dan pembahagian air terawat di dalam Negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur serta Putrajaya. Beliau kini mengetuai lebih daripada 4,000 kakitangan yang berdedikasi.

Penglibatan dalam Bidang Pembinaan

Tan Sri Rozali diberi kepercayaan oleh kerajaan negeri Selangor bagi menguruskan loji penapisan air bagi Selangor dan Wilayah Persekutuan. Pada tahun 1997, Puncak Niaga (M) Sdn. Bhd. disenaraikan dalam Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL). Puncak Niaga Holdings Berhad memegang konsesi dalam 28 buah pusat rawatan air di Selangor, menjadikannya pembekal air yang terbesar di Selangor dengan membekalkan 1,929 juta liter air sehari. Konsesi itu berakhir pada tahun 2020. Kontrak yang dianugerahkan bagi menjalankan sistem pembekalan air Selangor dan Wilayah Persekutuan bernilai RM1 bilion. Projek ini melibatkan pembekalan dan penggantian paip air. PNHB juga pernah melakukan  kerja-kerja yang melibatkan reka bentuk dan pembinaan Loji Rawatan Air ("LPA") di  Sabah dan projek  peningkatan taraf hidup penduduk luar bandar di Sarawak, dengan menyediakan air paip bersih untuk 91.356 rumah, sekali gus meningkatkan liputan bekalan air daripada 59% kepada 90% pada akhir 2012. Peruntukan sebanyak RM1.378 bilion diperuntukkan untuk pelaksanaan ini.

 
Tan Sri Hamdan Mohamad, Ranhill Berhad

Profil Usahawan / Syarikat

Tan Sri Hamdan Mohamad yang merupakan presiden dan CEO Ranhill Berhad. Beliau mempunyai kelulusan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Civil Eng) dari University of Western Australia pada 1981 dan memperoleh Ijazah Sarjana dalam Sains Struktur Konkrit pada tahun 1986 dari Imperial College of Science and Technology London, United Kingdom. Tan Sri Hamdan dikenali dalam dunia perniagaan sebagai usahawan yang cepat maju. Beliau berjaya mentransformasikan Ranhill Berhad daripada hanya menyediakan khidmat perundingan kepada syarikat kejuruteraan Bumiputera yang menyerlah di Malaysia. Beliau kini menguasai 59.1% kepentingan dalam Ranhill Berhad. Beliau juga adalah pemegang saham yang memiliki kepentingan mengawal dalam Syarikat Lambang Optima Sdn. Bhd., syarikat yang dianugerahkan kontrak penswastaan Syarikat Air Johor Sdn. Bhd. Tan Sri Hamdan sendiri merupakan penyandang jawatan Fellow Institut Jurutera Malaysia, Fellow Institut Jurutera Awam United Kingdom, Ahli Institut Jurutera Australia, Ahli Persatuan Antarabangsa Jurutera Jambatan dan Struktur dan lain-lain. Kejayaan Tan Sri Hamdan adalah kejayaan anak melayu yang wajar dicontohi

Penglibatan dalam Bidang Pembinaan

Ranhill Bhd. adalah organisasi serba boleh yang banyak menyumbang kepada pembangunan Malaysia. Ranhill Bhd. mengembangkan perniagaannya dalam bidang perolehan, pengurusan projek, pembinaan, pengurusan kemudahan dan pembangunan, pemilikan projek, kemudahan perubatan dan kompleks pendidikan. Selain daripada itu, terdapat banyak lagi bidang yang diterajui oleh Ranhill Bhd seperti elektrikal, mekanikal, perparitan dan lain-lain.Ranhill telah mengambil bahagian dalam projek-projek mega, terutamanya pembinaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Senai-Pasir Gudang-Desaru Expressway, Menara PETRONAS , Suria Shopping Complex dan Projek Loji Kuasa Kulim Hi-Tech Industrial Park. Ranhill Bhd. banyak menerima anugerah dan pengiktirafan seperti Anugerah Pemegang Nilai Syer Terbaik 2002 bagi kategori sektor Pembinaan dan Hartanah oleh firma perakaunan dan perundingan KPMG. Pada 29 Mac 2002 Ranhill Utilities Sdn. Bhd. menerima Anugerah Pengurusan Air Cemerlang oleh Persatuan Air Malaysia.

Sumber:
http://www.ranhill.com.my/about.php 
http://malaysiantopusahawanproperty.blogspot.com/2012/12/kisah-kejayaan-usahawan-
http://www.ytl.com/construction.asp
http://www.gamuda.com.my/engineering.html 
http://hadzrin.com/2012/03/role-model-orang-yang-berjaya/
http://www.mmc.com.my/engineering_intro.asp
http://www.gerbangperdana.com.my/ 
http://www.binapuri.com.my/public/core-business-civil-building.aspx
http://www.eversendai.com/corp_bod.php 
http://www.matrade.gov.my
http://www.puncakniaga.com.my/pnhb2/index.php/core-businesses/local-investments

0 comments:

Post a Comment