Thursday 3 April 2014

Asgn4 : Entrepreneurs Profile by their Popular Product Invention (KFC)



COLONEL HARLAND SANDERS

Colonel Harland Sanders
Kolonel Harland Sanders dilahirkan pada 9 September 1890, di Henryville, Indiana. Pada usia 40, Sanders telah menjalankan stesen perkhidmatan Kentucky popular yang juga berkhidmat makanan begitu popular, sebenarnya, bahawa Gabenor Kentucky mengiktiraf beliau kolonel Kentucky. Akhirnya, Sanders memberi tumpuan kepada francais perniagaan ayam goreng beliau di seluruh negara, mengumpul bayaran untuk setiap ayam yang dijual. Syarikat itu kemudian menjadi rantaian ayam makanan segera terbesar di dunia, Kentucky Fried Chicken. Sanders meninggal dunia di Louisville, Kentucky, pada 16 Disember 1980.

Selepas bapanya meninggal dunia ketika dia berumur 6 tahun, Sanders bertanggungjawab untuk memberi makan dan menjaga adik-beradiknya. Bermula pada usia 10, dia ditekan banyak pekerjaan, termasuk petani, trem konduktor, kereta api bomba dan jurujual insurans. Pada usia 40, Sanders telah menjalankan stesen perkhidmatan di Kentucky, di mana beliau juga akan memberi makan kepada pelancong lapar. Sanders akhirnya berpindah operasi ke restoran di seberang jalan, dan dipaparkan ayam goreng sangat jelas bahawa beliau dinamakan kolonel Kentucky pada tahun 1935 oleh Gabenor Ruby Laffoon.

Logo KFC

Selepas menutup restoran pada tahun 1952, Sanders menumpukan dirinya untuk francais perniagaan ayam beliau. Beliau mengembara di seluruh negara, memasak kelompok ayam dari restoran ke restoran, tawaran yang membayar beliau nikel bagi setiap ayam restoran yang dijual menarik. Pada tahun 1964, dengan lebih 600 cawangan francais, beliau menjual kepentingannya dalam syarikat itu untuk $ 2 juta kepada sekumpulan pelabur. Kentucky Fried Chicken pergi awam pada tahun 1966 dan telah disenaraikan di Bursa Saham New York pada tahun 1969. Lebih 3,500 francais dan restoran milik syarikat telah beroperasi di seluruh dunia apabila Heublein Inc diperolehi KFC Corporation di 1971for $285,000,000. KFC menjadi anak syarikat R.J. Reynolds Industries, Inc (kini RJR Nabisco, Inc), apabila Heublein Inc telah dibeli oleh Reynolds pada tahun 1982. KFC telah dibeli pada Oktober 1986 daripada RJR Nabisco, Inc oleh PepsiCo, Inc, untuk kira-kira $840 juta.

Restoran KFC

Sanders terus melawat restoran KFC di seluruh dunia sebagai jurucakap dalam tahun-tahun kemudian. Sanders telah disahkan menghidap leukemia akut pada bulan Jun 1980. Beliau meninggal dunia di Hospital Yahudi di Louisville, Kentucky disebabkan radang paru-paru pada 16 Disember 1980. Badannya terletak dalam negeri di Rotunda Capitol Negeri Kentucky di Frankfort selepas perkhidmatan pengebumian di Seminary Chapel Southern Baptis , yang dihadiri oleh lebih daripada 1,000 orang. Beliau dikebumikan di Gua Hill Cemetery di Louisville.

Pada masa kematiannya, dianggarkan terdapat 6,000 cawangan KFC di 48 negara yang berbeza di seluruh dunia,  dengan $2 bilion daripada jualan setiap tahun. Sejak kematiannya, Sanders telah digambarkan oleh pelakon suara dalam iklan KFC di radio dan versi animasi beliau telah digunakan untuk iklan televisyen.


Menu

Jepun Nippon Profesional liga Baseball telah membangunkan satu legenda bandar di "Curse of the Colonel". Sebuah patung Kolonel Sanders telah dibuang ke dalam sungai dan hilang semasa sambutan peminat tahun 1985, dan (menurut legenda itu) "curse" telah menyebabkan Hanshin Tigers Jepun menjadi buruk sejak kejadian itu.
 

Salah satu Kolonel Sanders,  seragam sut putih dan hitam serta bow tie telah dijual pada lelongan untuk $21,510 oleh Lelong Warisan pada 22 Jun 2013. Seragam itu telah diberikan kepada pemastautin Cincinnati Mike Morris oleh Sanders, yang hampir kepada keluarga Morris. Rumah keluarga Morris telah dibeli oleh Kolonel Sanders, dan Sanders tinggal bersama keluarga selama enam bulan. Seragam itu telah dibeli oleh Kentucky Fried Chicken presiden Jepun Maseo "Charlie" Watanabe. Watanabe memakai seragam yang terkenal selepas meletakkan tawaran yang dimenangi pada acara lelongan di Dallas, Texas.

Sumber:
http://www.biography.com/people/colonel-harland-sanders-12353545
http://en.wikipedia.org/wiki/Colonel_Sanders

0 comments:

Post a Comment