Tuesday 1 April 2014

Asgn4 : Entrepreneurs Profile by their Popular Product Invention (Facebook)


MARK  ZUCKERBERG

Mark Zuckerberg
Merupakan pengasas Facebook - sebuah perkhidmatan rangkaian sosial dalam internet. Beliau juga adalah Ketua Pegawai Eksekutif Facebook.

Mark Elliot Zuckerberg yang dilahirkan pada 14 Mei 1984 adalah pengaturcara Amerika komputer, usahawan internet, dan dermawan. Beliau terkenal sebagai salah satu daripada lima pengasas bersama laman web rangkaian sosial Facebook. Sehingga April 2013, Zuckerberg merupakan pengerusi dan ketua eksekutif Facebook dan kekayaan peribadinya, sehingga Mac 2014, dianggarkan $28700000000. Mark Zuckerberg menerima satu dolar gaji sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Facebook.
   
Bersama-sama dengan teman sebilik kolej dan rakan-rakan pelajar Universiti Harvard Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz dan Chris Hughes, Zuckerberg melancarkan Facebook dari bilik-bilik asrama Harvard. Kumpulan ini kemudian diperkenalkan Facebook ke kampus lain di seluruh negara dan berpindah ke Palo Alto, California tidak lama selepas itu. Pada tahun 2007, pada usia 23 , Zuckerberg menjadi jutawan hasil daripada kejayaan Facebook.Bilangan pengguna Facebook di seluruh dunia mencecah satu bilion pada tahun 2012. Zuckerberg terlibat dalam pelbagai pertikaian undang-undang yang telah dimulakan oleh orang lain dalam kumpulan itu, yang mendakwa saham syarikat yang berdasarkan penglibatan mereka semasa fasa pembangunan Facebook.

Logo Facebook

Sejak 2010, majalah Time telah menamakan Zuckerberg antara 100 orang terkaya dan paling berpengaruh di dunia sebagai sebahagian daripada “Person Of” perbezaan Tahun. Pada tahun 2011, Zuckerberg menduduki tempat pertama dalam senarai yang "Orang-orang Yahudi paling berpengaruh di Dunia" oleh The Jerusalem Post dan sejak konsisten mendahului senarai setiap tahun pada 2013. Zuckerberg telah dimainkan oleh pelakon Jesse Eisenberg dalam filem 2010 Social Network, dimana peningkatan Facebook digambarkan.

Pada tahun 2007, satu acara utama yang berlaku kepada Facebook. Microsoft yang diperolehi 1.6% kepentingan ekuiti dalam Facebook bagi jumlah mengesankan $240,000,000. Atas dasar ini, beberapa penganalisis mencadangkan bahawa jumlah nilai Facebook sampai $15 bilion. Keputusan yang agak baik bagi syarikat itu, yang berpendapatan tidak melebihi $200 juta setahun. Selepas perjanjian itu Bill Gates membuat akaun di Facebook. Dia pernah menghabiskan beberapa jam sehari untuk berkomunikasi melalui Facebook dengan semua orang, tetapi selepas masa yang mengambil keputusan untuk menutup akaun beliau untuk beberapa waktu, kerana terdapat terlalu banyak orang yang bersedia untuk berbual dengan beliau. Secara fizikal, dia tidak mampu untuk berbual dengan mereka semua. Walau bagaimanapun, Gates disediakan kempen PR utama untuk Facebook di seluruh dunia. Ini adalah penting untuk Microsoft, memandangkan ia mempunyai perjanjian pengiklanan eksklusif dengan rangkaian sosial sehingga 2011.

Muka Hadapan Facebook

Zuckerberg membuat dua perubahan besar dalam hidup pada Mei 2012. Facebook mempunyai tawaran awal awam, yang berjumlah $16 bilion, menjadikannya IPO internet yang terbesar dalam sejarah. Bagaimana syarikat Zuckerberg akan mengendalikan kemasukan ini, wang tunai masih belum dapat dilihat. Tetapi Zuckerberg mungkin melihat lebih banyak pemerolehan. Beliau secara peribadi dirundingkan perjanjian syarikat itu untuk membeli Instragram bulan sebelumnya.

Logo Instagram

Selepas kejayaan awal IPO, harga saham Facebook merosot sedikit pada hari-hari awal perdagangan. Tetapi Zuckerberg dijangka mengharungi sebarang turun naik dalam prestasi pasaran syarikatnya. Beliau memegang lebih daripada satu perempat daripada saham dan mengekalkan kawalan 57 peratus saham mengundi. Pada 19 Mei 2012, sehari selepas IPO - Zuckerberg berkahwin dengan teman wanita lama beliau, Priscilla Chan. Kira-kira 100 orang berkumpul di kediaman pasangan itu di Palo Alto, California. Para tetamu fikir mereka berada di sana untuk meraikan tamat pengajian Chan dari sekolah perubatan, tetapi sebaliknya mereka menyaksikan Zuckerberg dan Chan pertukaran janji setia .

Pada bulan Mei 2013, Facebook membuat senarai Fortune 500 untuk pertama kali menjadikan Zuckerberg pada usia 28 tahun, Ketua Pegawai Eksekutif yang paling muda dalam senarai itu.

Sumber :
http://astrumpeople.com/mark-zuckerberg-biography-success-story-of-facebook-founder-and-ceo/
   





 

0 comments:

Post a Comment